Tiedote 27.7.2017

Vuoden virallinen unikeko 2017 on venemessuyrittäjä Tuomas Levanto

Unikeko_TM_logo_lev120.jpg

Vanhan ja arvostetun perinteen mukaisesti vuoden unikeon henkilöllisyys selvisi entisten unikekojen heitettyä hänet mereen unikeonpäivänä 27.7.2017 klo 7.00 Naantalin vanhan kaupungin vierassatamassa.

Vuoden 2017 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi ™ on valittu Naantalin Venemessujen toimitusjohtaja, yrittäjä Tuomas Levanto.

Tuomas Levanto on syntynyt Turussa 42 vuotta sitten, mutta jo pikkupoikana muuttanut Naantaliin. Työuransa Tuomas aloitti metallialalla mutta aina itsensä luontoihmiseksi tunteneena kouluttautui erä-, luonto- ja kalastusoppaaksi. Hän perusti vuonna 2006 Löytöretket -nimisen yrityksen, jossa veti ryhmiä maalla ja merellä, kalasti ja opasti kalastamista, keräsi luonnonantimia, metsästi ja valmisti niistä ryhmien kanssa ruokaa nuotiolla tai yhteistyökumppaniensa tiloissa.

Luonto ja veneily yhdistyivät aikaa myöden venemessuiksi

Vuonna 2008 Löytöretket  ja veneitä vuokraava SunnyBoats aloittivat yhteistyön venevuokrauksen ja charterajojen merkeissä. Pian yritykset alkoivat pyörittää Naantalin Vierassataman toimintaa ja ensimmäisen kesän jälkeen Tuomas ja SunnyBoatsin Juha Mäkinen pohtivat, miten kaunista vierassataman infrastruktuuria voisi hyödyntää sesongin ulkopuolella ja näin pidentää kautta. Syntyi ajatus Naantalin Venemessuista. Naantalissa on vuosia sitten ollut Veneet vesillä -venenäyttely, joka pikkuhiljaa oli kuitenkin hiipunut.

Naantalin Venemessut näki päivänvalon toukokuussa 2010. Mottona oli heti alusta ”jos haluat olla iso, sinun pitää näyttää isolta” ja ensimmäisistä messuista lähtien messuille oli asetettu korkea laadullinen ja sisällöllinen kynnys, jota on vain nostettu vuosien saatossa.

Viidentenä vuonna messut muuttuivat pääsymaksuttomiksi ja kävijämäärät ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Tällä hetkellä Naantalin Venemessut on läntisen Suomen suurin venemessutapahtuma ja Suomen ainut uiva kevään venenäyttely.

- Naantalin Venemessut on tullut tunnetuksi myös todella monipuolisesta ja laadukkaasta ohjelmastaan, toteaa vuoden 2017 Unikeko Tuomas Levanto.
Tällä hetkellä messuilla on esillä noin 100 venettä vedessä, joka mahdollistaa myös koeajon. Maa-alueilla on lisäksi runsaasti näytteilleasettajia.

Käytettyjen veneiden Veneet esillä -näyttely ja monta muuta rautaa tulessa

Loppukesällä elo-syyskuun vaihteessa järjestetään käytettyjen veneiden myyntinäyttely, joihin ovat tervetulleita niin yksityisten kuin yritystenkin veneet. Veneet Esillä -myyntinäyttely on tällä hetkellä Suomen suurin käytettyjen veneiden myyntitapahtuma. Se on järjestetty vuodesta 2012 ja moni vene on löytänyt uuden omistajan Naantalin kauniissa ympäristössä.
Tapahtumien ja luontomatkailun lisäksi Tuomas pyörittää vaimonsa kanssa pientä Ohoi!-nimistä vaateputiikkia Naantalin rannassa.

Vaikka yrittäjyys on kokopäiväistä työtä, ehtii Tuomas harrastaa mm. mehiläisten hoitoa, tuottamaan tuoreet kananmunat omassa pihapiirissä, remontoimaan Rymättylän kotitilaa, soittamaan kitaraa ja jopa esiintymään erilaissa tilaisuuksissa bändin kanssa.
Yrittäjävaimo ja kaksi poikaa pitävät huolen siitä, että urheilullinen yrittäjä malttaa pitää myös vapaapäiviä ja nauttia perheestään, vaikka poikien harrastukset valmennuksineen vievätkin hänet salibandykaukaloihin ja jalkapallokentille.

26.7.2017

unikeko tyyny.JPG

Lisätiedot:
VisitNaantali/Naantalin Matkailu Oy, Tarja Rautiainen, p. 040 7478847 tarja.rautiainen@visitnaantali.com

NAANTALIN KAUPUNKI

Postiosoite: PL 43, 21101 Naantali